Wat is het verschil tussen fysiotherapie en chiropractie?

Ben je een fanatieke sporter en heb je een blessure opgelopen? Of zit je de hele dag achter een bureau en heb je last van je nek? Misschien denk je voor het oplossen van deze klachten direct aan een fysiotherapeut, maar de chiropractor is ook een optie. Wat zijn de verschillen? En naar wie moet je voor welke klacht?

Wat is het verschil tussen chiropractie en fysiotherapie?
“Waar de chiropractor zich vooral richt op de wervels, wervelkolom en het zenuwstelsel, kijkt de fysiotherapeut voornamelijk naar de spieren en algehele spierstelsel. Daarnaast is een chiropractor opgeleid om röntgenfoto’s en scans te beoordelen. Dit betekent dat een chiropractor, in tegenstelling tot de fysiotherapeut, diagnoses mag stellen. Een ander verschil is de opleidingsachtergrond. Een chiropractor is academisch geschoold en heeft zijn opleiding genoten aan de universiteit. De opleiding fysiotherapie wordt gegeven op hbo-niveau”, legt Sophie Verstraeten uit.

Voor veel mensen is chiropractie minder bekend dan fysiotherapie, wat houdt het in?

“Chiropractie is een geneeswijze waarbij communicatiestoornissen
tussen het zenuwstelsel en de gewrichten van de wervelkolom worden opgeheven door middel van het rechtzetten van de wervelkolom. Daardoor verbeteren problemen van het bewegingsapparaat, het zenuwstelsel en de gezondheid. De theorie achter deze behandeling is dat het lichaam zichzelf zonder operaties en medicijnen van allerlei aandoeningen kan genezen als de structuur van het bewegingsapparaat stevig genoeg is. Om die reden is het vooral belangrijk dat de ruggengraat in een goede
houding staat.”

Wat doet een chiropractor dan precies?

“Behandelingen van een chiropractor richten zich vooral op blokkades in de wervelkolom. Chiropractie kan gebruikt worden om de mobiliteit van gewrichten te verbeteren, bijvoorbeeld na een val of na langdurig herhaalde belasting zoals zitten in een ongezonde houding. Behandelingen worden vooral gebruikt om de pijn te verlichten in spieren, gewrichten, botten en bindweefsel.”

En wat doet een fysiotherapeut?

“De behandeling van een fysiotherapeut kan bestaan uit hands-on en hands-off therapie. Hands-on therapie is bijvoorbeeld het mobiliseren van gewrichten of het losmaken van bindweefsel. Hands-off therapie kan bestaan uit oefeningen die je mobiliteit, kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen verbeteren. De klachten waarmee je naar de fysiotherapeut gaat kunnen sportgerelateerd zijn, maar het kunnen ook dingen zijn waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt, bijvoorbeeld doordat je belemmering ervaart bij huishoudelijke taken.”

Met welke klachten zou je juist naar een chiropractor gaan?

“Bij pijn die gerelateerd is aan de lage rug, nek of wervelkolom, zou
je eerder een chiropractor moeten raadplegen. Sportblessures aan
gewrichten zoals de schouder of knie kunnen ook worden behandeld door een chiropractor, maar meestal zal je in deze gevallen doorverwezen worden naar een fysiotherapeut voor rehabilitatie en oefeningen. Een goede chiropractor of fysiotherapeut zal een patiënt naar elkaar verwijzen als het nodig is.”

Een chiropractor ‘kraakt’, is dat niet gevaarlijk?

“Nee, het is niet gevaarlijk. Chiropractors zijn opgeleid om te
scannen op eventuele waarschuwingssignalen voordat een behandeling plaatsvindt. Het vak chiropractie heeft in Nederland geen titelbescherming, dat betekent dat iedereen zich een chiropractor kan noemen en het in de praktijk kan beoefenen. Het is daarom belangrijk om altijd te controleren of jouw chiropractor is geregistreerd bij een Chiropractoren Associatie.”

Manipulatie #1

Manipulatie is een van de technieken die chiropratoren gebruiken. Er zijn meerdere technieken die een chiropractor kan gebruiken om een klacht van een patiënt te behandelen.

Myofasciale therapie #2

Bij ‘myofasciale therapie’ wordt er gekeken naar het spier- en bindweefsel waarin naast ’triggerpoints’ (spierknopen) ook bindweefselafwijkingen te vinden zijn, vaak in de vorm van een verharding.
Dit soort afwijkingen komen vooral voor bij mensen met chronische pijnklachten. Het kan een pijn geven die een zwaar, zeurend gevoel geeft, maar het kan ook een tintelend of doof gevoel zijn of zelfs heftig en stekend. Door deze verhardingen is de aanvoer van voedingsstoffen naar de spier en de afvoer van afvalstoffen verstoord
met als gevolg pijnlijke spieren. Bij myofasciale therapie worden zowel de triggerpoints zelf alsmede de verhardingen in het bindweefsel d.m.v. diepe massagetechnieken in m.n. de lengterichting van de spier losgemaakt.

Dry needling #3

Wat is dry needling?

Met behulp van een speciale techniek brengt de chiropractor naalden in de spieren aan, die daardoor snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald gebruikt. De fysiotherapeut spuit dus geen vloeistof in de spier.

Dry needling therapie is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’-behandeling. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de chiropractor vaak meerdere spieren in uw arm of been en ook de spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. U krijgt van de chiropractor oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden. Deze methode is een onderdeel van een normale chiropractische behandeling.

Flexi distractie #4

Deze techniek combineert 2 biomechanische modellen, axiale tractie en flexie, voor de behandeling van lage rugklachten.

Functioneel neurologische behandelingen #5

Wat is een functionele neurologische aandoening?
Bij een functionele neurologische stoornis heeft iemand problemen met zien, horen, praten en/of bewegen.
Er gaat iets mis met de signalen van de hersenen naar delen van het lichaam. De klachten hebben vaak grote invloed op iemands dagelijks leven. Deze stoornis heette eerder ook wel conversiestoornis.

Fysiotherapie #6

De samenwerking tussen de chiropractor en fysiotherapeut is er één die elkaar enorm kan versterken.